بررسی کامیون های معدن

بررسی کامیون های معدن

بررسی کامیون های معدن

به دنیای کامیون‌های غول‌آسا خوش آمدید. یک دنیا شگفتی در انتظار شما است. کامیون‌های معدن، همانی هستند که به تنهایی می‌توانند شما را با توانایی‌هایشان، شگفت‌زده و متحیر کنند. کامیون‌هایی غول‌آسا که سنگ‌ها و محموله‌های چند تنی را برای شما جابه‌جا می‌کنند. غولی بدون توقف با یک هیبت کاملاً جذاب در خدمت رسانی به شما آماده است.

الماسی برای جابه‌جایی الماس‌ها در خدمت صنعت خواهد بود. رانندگی با این کامیون‌ها، یک تنه می‌تواند هیجان و غرور را برای شما به وجود بیاورد. در ادامه به بررسی این ابر غول‌ها می‌پردازیم.

پنج‌گانه کامیون‌های معدن!

شاید باورش برای شما سخت باشد که ببینید، تمامی محصولات دسترنج ساخت شرکت‌های بزرگ کامیون سازی نیست. این ماشین‌ها از کارخانه‌هایی هستند که با تمرکز بر، ابر کامیون‌ها و تولید آن‌ها به دستاورد رسیده‌اند.

این شرکت‌های غول ساز عبارت‌اند از کاترپیلار، هیتاچی، کوماتسو، لیبر و تیرکس که در این مسیر قدم نهاده‌اند.

به دنیای روی خاک معدن، با گام‌هایی مطمئن قدم بگذارید. کامیون‌هایی که با حداقل 3000 اسب بخار، هنر مهندسان را نشان می‌دهند. در حالی که سوپر ماشین‌ها صرفاً با 1000 اسب بخار کار می‌کنند. کامیون‌هایی با 15 متر طول و 6 متر ارتفاع یک چهره ترسناک دارند. راننده کامیون یا کامیون نورد، مسئله این خواهد بود.

قابلیت حملی بالغ بر 300 هزار کیلوگرم هر خواننده‌ای را در جای خود خشک می‌کند و وزنی معادل نیم تن برای هر کامیون به شما احساس غرور می‌دهد.

فاکتورهایی که این کامیون‌ها را در حوزه کامیون‌های غول‌آسا قرار می‌دهد به شرح زیر است.

  • ارتفاع: محاسبه ارتفاع این کامیون‌ها از لاستیک‌ها و از روی سطح زمین تا آخرین نقطه کامیون است.
  • طول: محاسبه این میزان بر اساس ابتدا تا انتهای کامیون و در سطح صاف است.
  • وزن ناخالص کامیون: محاسبه وزن ناخالص کامیون بر اساس پارامتر‌هایی که سازمان کامیون داران جهانی معرفی کرده است.
  • توان بار: بیشترین میزان بار که یک کامیون می‌تواند حمل کند و این میزان با یک ضریب امنیت همواره معرفی می‌شود. نکته مهم توجه به این مطلب است که این میزان، روی زمین صاف محاسبه شده است.
  • قدرت موتور: قدرت تولیدی موتور کامیون که بر حسب اسب بخار بیان می‌شود. این قدرت برای بیان میزان توانایی کشش است که صرفاً متوجه موتور است و عموماً میزان نامی آن، بیشتر از این عدد است که برای جلوگیری از فشار به ماشین، کمتر بیان می‌شود.

به بیان و بررسی این 5 غول از ضعیف‌ترین به قوی‌ترین خواهیم پرداخت.

Caterpillar B797 (کاترپیلار)

کامیونی غول‌آسا از سری معروف به CAT در خدمت معدن خواهد بود. یک کامیون با انتقال قدرت مکانیکی فوق‌العاده و دومحوره است که برای تولیدات معدن استفاده می‌شود. این کامیون نسل دوم از سری 797 است که در بهار 2002، چشم جهان را به خود خیره کرد و در سال 2009 فرایند تولید آن متوقف شد.

کامیون‌های معدنی و کاترپیلار، آغازی برای پیشرفت

قدرت حمل در عین سرعت جذاب!

اولین دستاورد این ماشین در حوزه میزان بار آن است که به 18.1 تن افزایش یافته است. این میزان تحمل بار با دو تغییر اساسی ظاهر و موتور، امکان‌پذیر شد. این کامیون در این شرایط با سرعتی حرکت می‌کند که شما را شگفت‌زده می‌کند، سرعت ماکزیمم 68 کیلومتر در ساعت، عقل از سر هر کسی می‌پراند.

تغییر ظاهر کامیون با ارتقا جنس ورق‌های استفاده شده در بدنه و تغییر در نحوه فرم دادن به ورق‌های فولادی آن صورت گرفت. استفاده از فرایند ضربه که برای تولید بدنه کلاهک هسته‌ای عموماً استفاده می‌شد، این قابلیت را به این کامیون اضافه کرده است.

یک ساختار پیوسته با قابلیت پخش بار به همه نقاط، دلیل استفاده از این نوع فرایند است. این ظاهر در ارتفاعی معادل 24 فوت و 47 فوت طول گنجایشی معادل 310 تن بار را دارد.

4542 لیتر  جم مخزن بنزین شما را از سوخت‌گیری مجدد بی نیاز می‌کند.

کامیون‌های معدنی و کوماتسو، تلاشی برای بقا

موتور

موتور و به عبارتی بهتر قلب این ماشین خستگی‌ناپذیر کسی نیست جز یک موتور توربو شارژ که از دو موتور Cat 3524 به وجود آمده است. توربو شارژ به معنایی ساده یعنی افزایش میزان هوای ورودی به درون موتور را افزایش می‌دهد.

یک موتور که توان تولید 3550 اسب بخار قدرت دارد که عموما برای استفاده تا میزان 3370 اسب بخار کارایی، مطلوب و عالی خواهد بود. جذابیت این موتور، قابلیت‌های مختلف در شرایط گوناگون است.

آب و هوای گرم یا معتدل، تغییری در عملکرد این دستگاه نخواهد داشت و شما را به‌خوبی همراهی می‌کند. این میزان قدرت موتور تا ارتفاع 15000 فوت کاملاً قابل اعتنا خواهد بود.

پیشرانه

پیشرانه عاملی دیگر از این کامیون است که توجه شما را به خود جذب می‌کند. این پیشرانه بر خلاف رقبای دیگرش به صورت دیزلی – الکتریکی هستند، از یک پیشرانه مکانیکی و پیشرفته استفاده می‌کند. تنها کامیونی که پیشرانه مکانیکی در سطح حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده می‌کند.

این کامیون برای انتقال قدرت مجهز به محور عقب سوار شده است که می‌توان توسط کامپیوتر آن را کنترل کرد. یک انتقال با 7 حالت سرعت مختلف به همراه مبدلی که قابلیت قفل شدن دارد.

شاهکاری از هر نظر

کاترپیلار و ویژگی‌های ساختاری‌اش تمامی ندارد. 6 لاستیک شعاعی با وزن 5300 کیلوگرم، همچون کفشی آهنین، این غول بزرگ را به زمین می‌چسباند. ساختار لاستیک‌ها به‌گونه‌ای است که انعطاف در عین تحمل وزن بالا را دارد. وجود شیار‌های عمیق و استفاده از مواد خاص که خارج شدن گرما از تایر و خنک ماندن آن را تسریع می‌کنند.

Hitachi  EH5000(هیتاچی)

این شما و این غول چهارم کامیون‌های غول‌آسا! یک قدرت مطلق از هیتاچی، اگر شما علاوه بر کار، اضافه‌کاری نیز می‌خواهید. کاهش هزینه سوخت در برابر رقبا، باعث شده است یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های صاحبان معدن باشد. این کامیون که از سیستم‌های رانندگی نیمه هوشمند بهره می‌برد، در کنترل به راننده کمک شایانی خواهد کرد.

کامیون‌های معدنی و هیتاچی، تجربه راحتی

سیستم لغزش

اولین ویژگی در رانندگی با کامیون‌های معدن شرکت هیتاچی، سیستم کنترل لغزش ماشین و کنترل کشش فعال و ضد قفل ترمز در شرایطی که شما دچار لغزش شده‌اید و نگرانی دارید، است. یک لحظه صبر کنید! هیتاچی هست پس خیالتان راحت باشد.

یک سیستم که با کاهش تکان خوردن یا برگشتن کامیون در برخورد با ناهمواری‌ها و آب و هوای بارانی در کنار شما است. این سیستم به صورت سیاره‌ای هست و کارایی را بهتر از سایرین می‌کند.

یک روان‌کنندگی اجزا که ثابت ماندن حامل و حرکت رفت و برگشتی مواد روان‌کننده را به همراه دارد. این خاصیت باعث انتقال میزان مشخصی جرم در طول کامیون می‌شود که ثبات نقطه G را به وجود می‌آورد.

سیستم ترمز برقی همراه شما است. صرفاً فشار دادن یک پدال ترمز برقی برای ایستادن این هیولا کافی است. سیستم ترمز به‌صورت نیمه مکانیکی عمل می‌کند. این پدال با وجود مایعی در بین آن که عموما از جنس روغن با قابلیت تراکم بالا است، در خدمت شما هست. ابتدا با یک واکنش الکتریکی مایعات را تحت فشار جهت افزایش فشار و وارد کردن آن به دیسک‌ها قرار می‌دهد و سپس مایع، عملیات توقف را به‌صورت تکه‌تکه پیاده می‌کند.

این روغن به داخل ماشین برگشته و خنک می‌شود. جایگزینی، علتی است که در صورت گرما، خاصیت خود را از دست ندهد.

کابین و بدنه

مرکز فرماندهی، برجکی محکم در داخل قلعه‌ای غیر قابل نفوذ. یک استحکام فوق‌العاده، این امکان را ایجاد کرده است که شما را قادر سازد، کابین حرکت جداگانه و مستقل از بدنه کامیون داشته باشد. این اتصال به طراحی سه نقطه‌ای معروف است.

کامیون‌های معدن هیتاچی و بدنه غیر قابل نفوذ

در محکم سازی وجود عضوی صلیبی، همراه با محفظه محور عقب و طرح مخروطی پیکان آن باعث پیدایش چنین استحکامی شده است. بدنه و فریم کاملاً بالشتکی از امکانات جذاب در کابین است.

انحنا با شعاع بزرگ در داخل طراحی و جوش‌های طولی در هنگام اتصال، تنش‌ها را به حداقل می‌رساند و مقاومت را افزایش می‌دهد. اتصالات ریلی باعث می‌شود که ارتفاع مقطع کابین از عقب به جلو مخروطی باشد و کاملا به حفظ تعادل کمک کند.

سیستم مانیتورینگ بکار رفته در داخل این ماشین باعث شده است که بازده بالای بصری به وجود آورد. از گزارش تمام اتفاقات موجود در ماشین تا تسلط بر محیط پیرامون با این کار در خدمت شما است. صندلی با قابلیت تنظیم هوای 6 جهته دیگر امکان آن است.

با داشتن 7.2 متر ارتفاع و 14.4متر طول می‌تواند تا 315 تن را جابه‌جا کند و وزن ناخالصی معادل 642 تن در مجموع خواهد بود.

موتور

به موتور دیزلی 2850 اسب بخاری سلام کنید. این موتور دیزلی که 1900 دور در دقیقه تولید می‌کند و آن را به هیولایی برای کشیدن همه وسایل تبدیل کرده است، طراحی و ساخته شده همین شرکت است.

شما کامیونی دارید با فرماندهی آهنین، که از پس همه مشکلات برخواهد آمد. موتور A60-CE محصول مشترکی با شرکت کامینز و CAT است که صرفا برای این ماشین طراحی و ساخته شده است.

Komatsu 930E-4 (کوماتسو)

رتبه سوم کامیون‌های معدن به کوماتسو می‌رسد، کامیونی که با شعار توانایی کشش، یعنی شما در هر جاده و شیبی بتوانید به بهترین حالت عبور کنید. بخش‌های مختلف آن به‌صورت زیر خواهد بود.

کامیون‌های معدنی و کوماتسو، تجربه جذاب

بدنه

یک بدنه کف فولادی آن را غیر قابل نفوذ کرده است. تحمل فشار بالا در قسمت‌های مختلف بدنه باعث شده است این دستگاه به‌هیچ‌وجه زیر بار زیاد کمر خم نکند. تحمل فشار تا 70000psi  از توانایی‌های خارق‌العاده کامیون غول‌آسا است. ارتفاع 7.4 متری و طول 15.6 متری قابلیت جا‌به‌جایی 321 تن را به شما خواهد داد. وزن ناخالصی معادل 553 تن در این ابر کامیون معدنی مشاهده خواهید کرد.

در داخل کابین کامیون‌های معدن شرکت کوماتسو یک ساختار یکپارچه با صندلی تعلیق بادی وجود دارد که با پشتیبانی از کمر، تکیه‌گاه و بازو‌ها شما را از عوارض رانندگی حفظ می‌کند. وجود شیشه ایمنی رنگی از امکانات قابل توجه آن است.

سیستم خنک کاری توسط رادیاتور L&M و با تقسیم جریان به صورت عرضی صورت می‌گیرد.

تجزیه تحلیل توسط سیستم هوشمند و سنسور‌های موجود در دستگاه باعث شده است که تمامی حرکات را کنترل و تجزیه و تحلیل کند و یک اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری در اختیار شما قرار دهد.

تایر‌ی با استاندارد 53/80 R63 برای تحمل فشار 758 کیلوپاسکال، باعث شده است که این ماشین سنگین با پای قرص حرکت کند. عظمت این قدرت زمانی کاملاً محسوس است که بدانید وزن این چرخ‌ها 26127 کیلوگرم است.

سیستم ترمز این دستگاه معادل 2500 psi است که به راحتی می‌تواند به شما در توقف کمک کند. وجود سیستم ترمز اضطراری در کنار این ترمز یک امکان، برای آرامش خیال و خاطر شما خواهد بود.

موتور

یک موتور دیزلی با 16 سیلندر در خدمت شما است. 2700 اسب بخار قدرت که یک کشش فوق‌العاده دارد.

وزن این قدرت مطلق 9608 کیلوگرم است که  1900 دور در دقیقه تولید می‌کند. این موتور 4زمانه به فعالیت می‌پردازد. مراحل همانند یک ماشین، شامل مرحله ورود هوا، اختلاط با سوخت، احتراق و خروج دود می‌شود.

رانندگی به سادگی یک ماشین و ابهت یک معدن.

Libherr T 282 B (لیبر)

صنعت معدن هنوز برتر دارد. دست بالای دست بسیار است، معنایی برای این ماشین است که آن را دومین در بین کامیون‌های معدن کرده است. یک عزم و تلاش از شرکت لیبر برای تولید ابر حمل‌کننده باعث خلق شده است. این کامیون سبک‌ترین در حوزه معدن و ماشین‌آلات آن است.

یک غول که مصرف سوخت پایینی دارد و همواره در کنار شما خواهد بود. این دستگاه قابلیت رسیدن به اهداف باری با کامیون یا زمان کمتر را برای شما برآورده می‌سازد. کامیونی که در حال حاضر در دست تولید نیست ولی به علت عمر بالا از همچنان در معادن استفاده می‌شود. هم خانواده آن T284 در حال جایگزینی آن است.

کامیون‌های معدنی لیبهر،ساخته‌ای برای پیشرفت

کابین و بدنه

در داخل کابین کامیون‌های معدن شرکت لیبر شما هیچ‌گونه احساس خستگی نخواهید کرد. این کابین مجهز به صندلی با سیستم تعلیق هوا است. وجود سیستم ایمنی دوگانه شما را در برابر حادث احتمالی حفظ می‌کند. عدم ورود حرارت و صدا از محیط بیرون به داخل به علت عایق بودن آن از دیگر امکانات است.

کاهش میزان تنش به علت استفاده از مواد ریخته‌گری شده در این مناطق در کلیت کامیون است. با داشتن ابعادی همچون 25 فوت ارتفاع و 48 فوت طول، شما را به یک پیاده روی همراه با کوه‌نوردی دعوت می‌کند.

از سایر تجهیزات می‌توان به سیستم‌های نظارتی مانند مانیتورینگ و تشخیص عیب سیستم، بخاری موتور که وظیفه گرم کردن کامیون را برعهده دارد و استارت برقی اشاره کرد.

تایرها با استاندارد 56/80 R63 است که با توجه به شیارهای مهندسی شده روی آن و با پهنای 21 فوت برای هر چرخ، توانایی تحمل این میزان بار را خواهد داشت.

مخزن 4732 لیتری که گنجایشی معادل یک سد در غرب ایران را دارد شما را از نگرانی کمبود سوخت و ماندن در نیمه راه باز می‌دارد. به‌جای هدر دادن زمان برای سوخت‌گیری این ابر کامیون‌ها، بیشتر در مسیر از آن‌ها استفاده کنید.

کامیون‌های معدنی و لیبهر، یک حمله به قلب معدن

موتور

یک محرکه الکتریکی، دلیل حرکت و کشش بارهای سنگین توسط این کامیون غول‌آسا است. این موتور توانی معادل 2772 اسب بخار دارد که آن را در کشیدن محموله‌های بزرگ یاری می‌رساند. این محرکه الکتریکی، از نوعDDC/MTU 20V4000  است.

TEREX(تیرکس)

به ابر کامیون، کامیون‌های معدن سلام کنید! یک شهر در داخل یک وسیله متحرک. عظمتی که در مقابلش حرفی برای گفت‌وگو باقی نمی‌ماند. به کامیون‌هایی که با توانی بسیار بالا و قدرت حمل فوق‌العاده در خدمت بشر است.

بدنه و کابین

با داشتن تمامی خاصیت‌های بیان شده در کامیون‌های معدنی مدل لیبر، این دستگاه یک سایز نیز بزرگ‌تر است. ارتفاع 44 فوت و 51 فوت طول، آن را یک موجود دست نیافتنی کرده است. استفاده از آلیاژ فولاد که با فناوری تخلخل، استحکام بخشی شده است از دیگر مزایای این بدنه است.

یک دژ متحرک که شما با دیدن چرخ‌هایی با پهنای 31 فوت به چسبندگی آن به زمین پی خواهید برد. تایرها در سایز‌های 59/80R63 باعث شده‌اند، که شما کاملا در هزینه‌های جاری و تعویض، افت خرج کرد بسیار داشته باشید.

نگران سوخت‌گیری نباشید. 4921 لیتر فضای سوخت، نشان از در نظر گرفتن همه این شرایط است. همچنین این ابر کامیون برخلاف ظاهر بزرگ خود، کاملاً کم مصرف در حوزه خود است. کاهش 30 درصدی بنزین نسبت به بهترین نمونه موجود در بازار از لحاظ مصرف سوخت، این قابلیت را می‌دهد که دفعات بیشتری و با راندمان بالاتری به نتیجه مطلوب برسید.

موتور

یک محرکه الکتریکی برقی فوق‌العاده که در آمریکا ساخته شده است. یک موتور دیزل 4 زمانه MTU / DDC C3 سری 20V4000 در داخل این ماشین فوق سنگین قرار داده شده است. با 3750 اسب بخار قدرت، توانسته است، از پس بارهای گوناگون بر بیاید. سرعت این هیولای دوست داشتنی در زمان اوج بارگیری عددی غیر قابل باور است، 64 کیلومتر بر ساعت. یک سرعت دیوانه‌کننده برای آنان که فراتر از عادی می‌اندیشند.

کامیون‌های معدنی و تیرکس، بدنه غیرقابل نفوذ

پیشرانه

استفاده از یک پیشرانه بسیار قوی الکتریکی دیزل/AC  باعث شده است که هیچ‌گاه احساس ناتوانی نکنید و به راحتی بتوانید هر گونه باری را با تناژ بالا و به راحتی با این کامیون غول‌آسا حمل کنید.

کامیون‌های معدنی و تیرکس، رانندگی کامل و عالی

سخن آخر

دنیای معدن فقط در حفاری نیست. کامیون‌های معدن به‌عنوان حساس‌ترین عضو، در قرن جدید پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند. قطعاً این موفقیت‌ها به اینجا ختم نشده و ادامه دارد. ساختنی که باتوجه‌به افزایش تقاضا، باید کاملاً برطرف کننده مشکلات موجود باشد.

5 نمونه معرفی شده طبق المان‌های موجود به‌خصوص تناژ قابل حمل، بررسی شده‌اند. تیرکس در واقع با اختلاف بسیار توانسته است، از سایر رقبا پیشی بگیرد. یک جنگ غول‌آسا بین غول‌های کامیونی جهان برای تصاحب معدن‌های غول.

منابع:

www.liebherr.com

www.komatsuamerica.com

www.hitachiconstruction.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Bucyrus_MT6300AC

www.cat.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به علت نوسانات نرخ ارز قبل از ثبت سفارش محصول با کارشناسان ما تماس بگیرید.09303871200
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

دلیل بازگشت وجه

×
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من